У Музеї видатних діячів української культури

Музей-карта

      Осінь – час неймовірних моментів, які жовтими й багряними фарбами забарвлюють наше життя. Якраз у такий час варто збирати найцінніші емоції і долучатися до прекрасного.

   У Музеї Лесі Українки

3 жовтня гостинно прочинив свої двері для студентів-філологів Музей видатних культурних діячів України. Ми мали можливість побувати на професійно-орієнтованій філологічній екскурсії про життя і творчість Лесі Українки. Оглядово і з коментарями пропонуємо її Вам.

    Літературна частина музею  (праве крило) 10 років  належала приватним власникам, чиї імена значимі для кожного українця: Старицькі, Лисенки, Косачі. Саме тут жив і працював «український Парнас». Зв’язки між родинами були не лише сусідські, а й культурницькі.

    У цій атмосфері у липні 1868 р. відбулося вінчання батьків геніальної Лариси Косач. В експозиції представлені унікальні елементи весільних костюмів, а також свідоцтво про одруження та купівлю земельного паю молодою родиною.

    Міцне сімейство багатіло дітьми: Михайлик, Лариса, Ольга, Оксана, Миколка, Ізидора…

 

«Особлива дитиночка добрячої душі»

П. Косач

Так  сказав батько про свою Лесю, яку любив і сильно підтримував, бо вона часто слабувала. Але це не заважало їй мережати крайки, вивчати історію (у Луцькому замку Любартів), навчатися мистецтвам у дружини Миколи Лисенка, перенести 2 операції.

«Той щасливий, хто може не бути на чужині»
Леся Українка

Саме  у час тривалих переїздів, котрі допомагали триматися за життя, Леся творила з невимовною продуктивністю й відданістю: писала драми, обговорюючи їх із Марією Заньковецькою, упорядкувала 225 тексті народних пісень. На дачі у добрих друзів Комарових залишився альбом із рукописами.

 

Хтопам’ятав про славу й честь,—
До зброї! Хто за мною?
Леся Українка

Леся зміцнювала свої націокультурні погляди у мистецькому гуртку плеядівців – трансперекладачів-європеїстів, ковалів мовної традиції, серед яких Старицька, Черняхівський, Стешенко, Григоренко, Панченко У 1895 р. відкрилося літературно-артистичне товариство,  і Леся зазначала: «Українська хвиля ширилася».

«Господи, про мене пишуть реферат»
Леся Українка

Популярність Лесі зростала: про її діяльність говорили всюди, різні люди. Науковці писали статті. Найважливішою публікацією на той час, за переконанням самої Українки, була згадка у книзі «Наши люды на сели».   

«Рясніше став терновий мій вінець»
Леся Українка

«Найкращою поетесою в Україні» назвав Лесю І. Франко, а вона казала, що є гілочка тернова нова, уплетена до її життєвого вінка. У 1893 р. виходить друком перша збірка віршів «На крилах пісень». Не дуже схвально відгукнувся на поетичну творчість Осип Маковей. Але вона знала (відчувала), що її зрозуміють далеко пізніше.

«Де межа між божевіллям та геніальністю?»
Леся Українка

Її психологічні драми вартували великих зусиль. Приміром, персонажів «Блакитної троянди» вона списувала з реальних людей у психлікарнях Берліна. І це було божевілля. Вона жила культурницьким життям Німеччини. І це була геніальність. У таких межових ситуаціях минала її хвороба. І минало життя.

«Як я  пережила ту страшну ніч?»
Леся Українка

Єдиний друг душі Сергій Мержинський тим часом страждає від хвороби у Петербурзі. Попри всі перестороги вона їде і віддає свої сили, щоб хоч якось допомогти коханій і такій дорогій людині. У пориві безвиході постає на папері «Одержима».

 

«Хтось біленька, а хтось чорненька», «Обидві вражені нещасливим коханням пташки»
Леся Українка, О. Кобилянська

Ольга стала вірною подругою Лесі: вона забирає її на Буковину. Тут Лесі легше дихається. Тут вона знайомиться із Климентієм Квіткою – чоловіком зі зломленою душею. У Вознесенській церкві обрядом вінчання єднаються навік їхні долі. Але Леся не забуває Сергій до кінця життя.

«Кров іде з горла..»
Леся Українка

Леся таки заразилася сухотами. Вона змушена їхати до Італії на лікування. Тут вона вперше бачить згаслого Везувія, руїни Помпеї. І пише унікальні твори – «Вавилонський полон», «Кассандру».

«Іде той люд, мов хвилі, в океані»
Леся Українка

Революція 1905 року не залишає Лесю осторонь. У Петербурзі хворіє сестра, а тому Леся змушена їхати до неї. У Невському, вже на зворотній дорозі,  затримується на тривалий час, бо потрапляє у кількатисячний гурт протестувальників. І тоді розуміє, кому має служити словом. «Вільна Україна», «Просвіта» – «народні авдиторії», які робили свою культурницьку справу, у якій Леся почувала себе легше.

«Єдине лікарство - сонце»
Леся Українка

    Бажане зцілення поетеса шукала в Єгипті. І не тільки фізичне. Тут зцілювалася душа пошуками нових образів для своїх драм. На сучасному полотні художника Тараненка зображено Єгипет, Грецію, Італію. На передньому плані – двоє хлопчаків – Саїд і Махмед, яких вона хотіла всиновити і привезти до України.

«У горах людина – ближче до Бога»
Леся Українка

    Кавказ став колискою народженої «Лісової пісні» – простої, музичної драми, яка позиціонувалася як феномен успіху самою мисткинею. Як дух, як пух, як пір’ячко,  трималася душа в тім тілі і не летіла, а творила надалі. Але минущість життя і наростання хвороби принесли  перше серпня 1913 р. у Грузію, де перебувала Леся.  За 8 днів тіло було перевезено до України.

«Хто тут тільки не бував!»
О.Косач

Так казала про вітальню своєї родини її сестра Оксана. Коло друзів, фортепіано, єгипетська ваза, їдальня, плахти, самовар, – усе це творило атмосферу і життя Українки. І благо, що воно було і залишилося свідком становлення української літератури.

 

Відвідання постійної виставки «Іван Франко і Київ», приуроченої
до 160-ї річниці з дня народження Каменяра

    У Музеї видатних діячів відкрито також постійну виставку, приурочену доленосній ролі Києва у житті Франка.

Тут зберігається копія першої відомої світлини, шкільні зошити із творами, атестат про освіту, видання з бібліотечної експозиції, котра налічує до 12 тис. книг, тобто усе те, що становило невід’ємну частину життя великого сподвижника праці.

    Драгоманов  Вразили першодруки видання Літературно-наукової бібліотеки, де на  обкладинці читаємо: «М. Драгоманів. Шевченко, українофіли і соціялїзм» (для  філолога така велика кількість історичних змін у словах ніколи не залишається  непоміченою).

    За своєї першої поїздки до Києва зупинився у Будинку викладачів. Його друзі Є.  Тригубов та син П.Житецького, Гнат, зробили повноцінну екскурсію Києвом:  Володимирський собор, Андріївська церква, Львівська площа, Михайлівська  церква, Володимирська гірка, – не повний перелік того, чим був того часу  захоплений Франко.

    Насправді, Франко не відпочивав у Києві, а приїхав із метою поповнити свій  бібліотечний арсенал. Саме тому дослідниками творчості не знайдено жодного  твору, який би був написаний у цей час.

    Тут він знайомиться із Миколою Лисенком, вони записують пісні й обговорюють видавничі проекти («Поступ», «Братство»).

     У Києві побачив світ альманах жіночих творів «Перший вінок» за загальною редакцією Франка.

    Майбутня дружина Ольга саме у столиці почула пропозицію від коханого Івана. Але дуже дивним видається той факт, що обидвоє замовчували про київський період свого життя. Дідусь Ольги, Ілля Федоровський, дуже хотів, щоб подружжя повінчалося у Павлівській православній церкві. Хоча Франко  був католиком, але не відмовився від обряду за правилами православ’я. Олена Пчілка стала справжнім організатором заручин. Франки виїздили до шлюбу з помешкання Старицьких, одразу по вінчанню змушені були їхати до Львова.

     У Києві Франко тісно співпрацює із виданням «Киевская старина». Також переносить свою діяльність у видавничу площину, – працює в редакціях «ЛНВ» і «Житє і слово».

     У Києві окремими виданнями побачили світ «Мойсей», «Украдене щастє», «Викь».

    1893 року І. Франко  захищає дисертацію під керівництвом Ягича і отримує професорський ступінь.

     У смеркальний період свого життя був присуджений до отримання Нобелівської премії, але не дочекався її. У 1907 р. його спіткав параліч обох рук, і це стало справжньою трагедію. Він заново вчиться писати.

    За останнього (третього) приїзду до Києва зупиняється в мецената Євгенія Чикаленка, сподіваючися на фінансову допомогу у виданні «Нарису з історії української літератури». Прагнув також закінчити всі свої напрацювання. Як згадував його друг Д. Дорошенко,  він віз із Києва цілу скриню книжок, і довелося найняти додатковий транспорт  для їх переміщення.

    Як пізніше напише сам Франко у листі до Єлисея Тригубова, він був «людиною, за життя не поцінованою», бо з початку війни йому «грозила голодна смерть».

    Життя Франка в Києві – лише одна не повністю дописана сторінка, тому нам важливо дізнатися найдрібніші деталі, щоб повною мірою уявити значення жертовності цього українця.

                                                                                                                        Ганна Кінаш,

                                                                                                                 студентка 302 УА групи 

FotorCreated